تبلیغات
عشق خالص

عشق خالص
زیباترین ستایش نثار کسی که کاستی هایم را می داند و باز هم دوستم دارد . . .

آبروی حسین به کهکشان می ارزد
یک موی حسین بر دو جهان می ارزد
 

بی شك بررسی و تبیین ابعاد مختلف قیام های اصلاح طلبانه و آزادی خواهانه تاثیر شگرف و قابل ملاحظه ای در بیان نكات مبهم و روشنگری اقشار مختلف مردم به ویژه افشار تاثیرگذار جامعه دارد و زمینه را برای پاسخگوئی به سوالات آنان در باب این گونه قیام ها فراهم می نماید .

قیام حضرت امام حسین (ع) كه سرآغازی برای بیداری ملت های پس از خود و شكل گیری قیام های خوانخواهانه و آزادی طلبانه گردید و با اهداف مهمی چون اصلاح امت زمان پیامبر اسلام (ص) ، امر به معروف و نهی از منكر و احیای ارزش های دینی و اسلامی صورت گرفت یكی از قیام ها و حركت های ارزشمندی بود كه برای زنده كردن اسلام و نابودی كفر انجام شد .

این نهضت عظیم آثار و پیامدهای مختلفی به دنبال داشت و زمینه را برای قیام های بعد از خود فراهم نمود .

در این مقاله سعی شده است این پیامدها از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد .

آثار و پیامدهای قیام حسینی

قیام امام حسین (ع) و حادثه كربلا گرچه در مدت كوتاهی اتفاق افتاد اما این قیام آثار و پیامدهای مهمی برای اسلام و انسان های آزادی خواه در طول تاریخ به ارمغان گذاشت .

این قیام علاوه بر اینكه به احیای دین خدا كمك كرد و موجب رشد و شكوفایی درخت اسلام گردید ، روح شهادت طلبی و شجاعت را در مسلمانان دمید و درس فداكاری و ایثار را به بشریت آموخت و دستگاه فاسد اموی را با خطرات جدی مواجه ساخت و الگویی برای همه قیام ها و نهضت ها ی خونین كه در مدت كوتاهی به سقوط خلافت آل ابوسفیان و در درازمدت به برچیده شدن خلافت بنی امیه گردید .

حادثه كربلا در طول تاریخ به یك الگو و سرمشق بزرگ تبدیل شد و شیوه مبارزه با ظلم و فساد را برای آزادگان جهان نشان داد و فرهنگ جهاد و شهادت طلبی را به مسلمانان مبارز به ودیعه نهاد .

اما برخی از مهم ترین آثار و پیامدهای قیام حسینی :

 

1/ احیای دین اسلام و آئین پیامبر (ص) :

خلفای فاسد بنی امیه ( معاویه و یزید ) كه در پی حذف دین اسلام و نام پیامبر (ص) بودند و بدعت های فراوانی را در دین رسوخ دادند . تصور می كردند با شهادت امام حسین (ع) و یارانش و به اسارت بردن اهل بیت ایشان توانسته اند هم دشمن خود را از سر راه بردارند و هم از دیگران زهر چشم بگیرند تا هیچ كس بنای مخالفت با حكومت او را در سر نپروراند .

آنان با قتل عام فجیع امام حسین (ع) و یارانش و به اسارت بردن اهل بیت ایشان و پی كوبی و آذین بستن شهرهایی چون كوفه و شام و همچنین برپاكردن مجالس سرور و شادی و بر نیزه كردن سرهای نورانی و مطهر شهدای كربلا و دیگر جنایت هایی كه انجام دادند در پی تحقیر اهل بیت بودند غافل از اینكه این اعمال درواقع تیر خلاص و شمارش معكوس بر از بین رفتن خلافت بنی امیه و دستگاه اموی بود .

خون پاك سید الشهداء (ع) و یارانش باعث بیداری مسلمانان و آبیاری درخت اسلام شد و چهره پلید و فاسد بنی امیه را برملا نمود .

پس از شهادت امام حسین (ع) هنگامی كه ابراهیم بن طلحه در مدینه با امام علی بن الحسین (ع) روبرو شد از روی طعنه گفت : یا علی بن الحسین من غلب ؟ یعنی ای علی بن الحسین چه كسی در این نبرد پیروز شد .

امام در جوابش فرمودند : « اذا اردت ان تعلم من غلب و دخل وقت الصلاه فاذن و اقم »

« اگر بخواهی بدانی پیروز و غلبه با چه كسی بود به هنگام فرارسیدن وقت نماز اذان و اقامه بگو .»

امام با این پاسخ به او فهماندند كه هدف یزید محو اسلام و نام رسول الله (ص) بود ولی همچنان طنین « لا اله الا الله » و « محمد رسول الله » بر ماذنه ها می پیچد و مسلمانان در همه جا حتی در شام خدا را به یگانگی خدا و رسول گواهی می دهند .

موسیو ماریین آلمانی می گوید : « حسین با قربانی كردن عزیزترین افراد خود ، با اثبات مظلومیت و حقانیت خود  به دنیا درس فداكاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت و اگر چنین حادثه ای پیش نیامده بود قطعاً اسلام به حالت كنونی باقی نمی ماند و ممكن بود یكباره اسلام و اسلامیان محو و نابود گردند .

حدیث معروف پیامبر (ص) كه می فرمایند : « حسین منی و انا من حسین » .

اینكه پیامبر می فرمایند : « من از حسینم » اشاره به این معنا دارد كه حسین آئین مرا احیا می كند و از این جهت خودم را از حسین می دانم .

به صراحت می توان گفت با قیام امام حسین (ع) نه تنها آیین پیامبر بزرگ اسلام را نجات داد بلكه از محو اهداف رسالت سایر انبیا نیز جلوگیری كرد .

شاید به همین دلیل است كه در زیارت وارث امام حسین را وارث انبیای بزرگی چون حضرت آدم (ع) ، حضرت نوح (ع) ، حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) معرفی كرده است .

 

2/ الگوسازی برای آزادگان جهان

قیام امام حسین (ع) ، واقعه عاشورا  و زیر بار ظلم و زور نرفتن امام الگویی برای همه آزادگان جهان شد گرچه این جنگ به ظاهر به نفع یزیدیان پایان پذیرفت ولیكن در نگاه عمیق و تحلیلی دقیق می توان به این مطلب دست یافت كه برنده واقعی این جنگ امام حسین (ع) و یارانش بودند چراكه قیام و مكتب و مرام حسینی الگویی برای آزادگان شد و بسیاری از انقلابیون و آزادیخواهان مسلمان و غیر مسلمان ، امام حسین (ع) را الگوی قیام خود می دانند كه به جند مورد در ذیل اشاره می شود .

مهاتما گاندی رهبر استقلال كشور هندوستان در گفتار تاریخی خود می گوید : « من برای مردم هند چیز تازه ای نیاورده ام فقط نتیجه ای كه از مطالعات و تحقیقاتم درباره ی تاریخ زندگی قهرمانان كربلا به دست آورده ام ارمغان ملت هند كردم ، اگر بخواهیم هند را نجات دهیم واجب است همان راهی را بپیماییم كه حسین بن علی (ع) پیمود » .

محمد علی جناح می گوید : « هیچ نمونه ای از شجاعت بهتر از آن كه امام حسین (ع) از لحاظ فداكاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمی شود ، به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق شهیدی كه خود را در سرزمین عراق قربانی كرد پیروی نمایند » 

سید قطب ، دانشمند و مفسر معروف مصری می گوید : « حسین بن علی (ع) گر چه در ظاهر به شهادت رسید و در مقیاس سطحی ، نگران شكست خورد ولی در برابر حقیقت در مقیاسی بزرگتر پیروز شد .

موسیو ماریین آلمانی می گوید : « این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد كه ظلم ، بیدادگری و ستمگری پیدار نیست و بنای ستم هر چند ظاهراً عظیم و استوار باشد در برابر حق و حقیقت چون پر كاهی بر باد خواهد رفت » .

بعد از واقعه كربلا جنبش ها و قیام های شیعی كه بر علیه ظلم و جور و خلفای ظالم به وقوع پیوست همه با الهام گرفتن از قیام سید الشهداء (ع) بوده كه در این میان می توان از انقلاب اسلامی و نهضتی كه حضرت امام خمینی (ره) برپا داشت اشاره كرد .

ایستادگی رزمندگان اسلام و روحیه شهادت طلبی آنان در جنگ هشت ساله ایران اسلامی و مجاهدت های جوانان فلسطینی و لبنانی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی و بیداری اسلامی در كشورهای مختلف همه با الگوگیری از قیام حسینی بوده است. 

 

3/ بیداری اسلامی و قیام های خونین

یكی دیگر از آثار قیام كربلا ، بیداری اسلامی در میان مسلمانان و ایجاد قیام متعدد در طول تاریخ بوده است .

انتشار خبر شهادت مظلومانه امام حسین (ع) در میان مردم باعث بیداری آنان شد و نفرت و انزجار خلافت بنی امیه را به دنبال داشت و چیزی نگذشت پس از واقعه كربلا ، مردم مدینه دست به قیام بر علیه خلفای جور و بنی امیه زدند .

پس از آن قیام توابین در كوفه و سپس قیام مختار را به دنبال داشت .

به طور كلی می توان گفت بنی امیه بعد از شهادت امام حسین (ع) روز آرامش به خود ندیدند و همواره با قیام ها و نهضت های خونین مواجه بودند كه داعیه اصلی آنان خونخواهی امام حسین بوده است و رهبران قیام مردم را با شعارهایی چون « یا لثارات الحسین ، الرضا من اهل بیت و الرضا من آل محمد » دور خود جمع می كردند و بر علیه بنی امیه قیام می كردند .

به عنوان مثال مختار وقتی قیام كرد شعار وی « یا لثارات الحسین » بود و انگیزه اصلی قیام وی انتقام از قاتلین حسین (ع) بود.

قیام دیگری به رهبری ابومسلم خراسانی در خراسان با شعار « الرضا من آل محمد » شكل گرفت كه عباسیان از این احساسات به هیجان آمده شیعیان به نفع خود استفاده نمودند و بنی امیه را قلع و قمع كردند كه همان شعار خوانخواهی امام حسین (ع) بوده است و با این قیام بساط حكومت ننگین هشتاد ساله بنی امیه را برچیدند .

با روی كار آمدن بنی عباس عده زیادی از بنی امیه و اشراف و سران بنی امیه كشته شدند كه ابن ابی الحدید نقل می كند : « هنگامی كه سر بریده آخرین خلیفه اموی را نزد ابوالعباس نخستین خلیفه عباسی آوردند ابوالعباس سجده ای طولانی به جا آورد و آن گاه سر از سجده برداشت و خطاب به سر بریده مروان گفت : خدا را سپاس می گویم كه انتقام مرا از تو و قبیله ات گرفت و مرا بر تو پیروز كرد ، اینك دیگر باكی از مرگ ندارم زیرا با كشتن دو هزار تن از بنی امیه انتقام خون حسین (ع) را گرفتم »

عباس محمود عقاد دانشمند مصری می گوید : « دست آورد یكی از روزهای دولت بنی امیه یعنی فاجعه عاشورا این شد كه كشوری با آن وسعت و پهناوری به اندازه عمر طبیعی یك انسان نپایید و از چنگشان بیرون رفت ، امروز كه عمر گذشته هر دو طرف را در ترازو می گذاریم و حساب برد و باخت هر یك را می سنجیم پیروزمند روز كربلا یعنی یزید را مغلوب تر از مغلوب و شكست خورده تر از شكست خورده می بینیم و پیروزی را كاملاً با حریف او یعنی امام حسین (ع) می یابیم .

امید است با پیروی از سیره جهادی امام حسین (ع) و پیاده نمودن اهداف این قیام سرنوشت ساز در جامعه زمینه رشد و تعالی بیش از پیش آحاد مردم را در ابعاد مختلف به ویژه بعد دینی و تربیتی فراهم نماییم و احیاگر اندیشه ها و ارزش های ناب دینی و اسلامی باشیم .

 

منابع و ماخذ :

1/ بحار الانوار  ، مرحوم مجلسی .

2/ مفاتیح الجنان  ، شیخ عباس قمی .

3/ مقتل الحسین  ، مقدم .

4/ ریشه ها ، انگیزه و رویدادهای عاشورا ، سعید داوودی – مهدی رستم نژاد ، زیر نظر آیت الله مكارم شیرازی .

5/ فلسفه شهادت امام حسین (ع) و ریشه یابی آن ، محمد واصف .

6/ انگیزه های قیام عاشورا ، محمد دشتی .

7/ شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید .

8/ مروج الذهب ، مسعودی .

9/ ابو الشهداء ، عباس محمود عقاد .

10/ درسی كه حسین به انسانها آموخت ، عبدالكریم هاشمی نژاد .


http://www.old.ido.ir


[ دوشنبه 12 آبان 1393 ] [ 09:48 ب.ظ ] [ مسعود نایب صدری ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

با هر چه عشق نام تو را می توان نوشت

با هر چه رود نام تو را می توان سرود

بیم از حصار نیست که هر قفل کهنه را‍‍

با دستهای روشن تو می توان گشود
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
 ]